Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 071-40 75 838
  • info@otto-advies.nl
  • 071-40 80 151
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

UberPOP. Is dat een taxi of een personenauto?

De laatste tijd komt steeds meer informatie naar buiten over de vraag of het 'bijverdienen' met een uberPOP-licentie nu wel of niet is toegestaan. Want niet alleen de overheid heeft er moeite mee, ook verzekeringstechnisch doemen hier problemen op. 

Hoe werkt het?

Via een afzonderlijk APP kunnen consumenten aangeven dat zij van A naar B vervoerd willen worden. Goedkoper dan via een regulierUberPOP auto is nu eenmaal geen taxi taxibedrijf, omdat het taxibedrijf aan tal van eisen moet voldoen en de Uberpop-chauffeur gewoon een particulier is die zijn eigen auto 'even' als taxi gebruikt. 

Niet toegestaan door de overheid

Wie als vriendendienst iemand met zijn auto van A naar B brengt, zal niet als taxichauffeur gezien worden. Temeer daar zijn dienstverlening over het algemeen gratis zal zijn, of hoogstens tegen een onkostenvergoeding. Vindt dat personenvervoer vaker plaats, dan gaan de gedachtes al snel richting taxivervoer. Zeker wanneer standaard een vergoeding wordt gevraagd. 

Op grond daarvan heeft de overheid nu bepaald, dat wie als uberPOP-chauffeur wil werken aan dezelfde eisen dient te voldoen als 'gewone' taxichauufeurs. Er zal dus bij het CBR een taxi-examen afgelegd moeten worden, er zal een officiële chauffeurskaart met KIWA-keur moeten komen plus een geneeskundige verklaring. 
Wie daar niet aan voldoet is in overtreding en kan beboet worden.

Niet verzekerd

Bij het aanvragen van een autoverzekering wil de verzekeraar graag weten hoe de auto wordt gebruikt. Komt het werkelijke gebruik achteraf niet overeen met datgene wat eerder aan de verzekeraar werd opgegeven, dan kunnen verzekeringstechnisch grote problemen gaan ontstaan. 

Het zal niet alleen effect kunnen hebben op de vraag of vergoeding van schade aan de verzekerde auto in de knel kan komen, veel belangrijker is nog de vraag of en hoe de schade die aan anderen is veroorzaakt afgewikkeld wordt. 

Rijden als (niet vergunninghoudende) 'snorder' levert dus heel wat vraagtekens op. En niet alleen voor de snorder zelf. 

 


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 30-04-2015. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.